Program studiów
Program studiów podyplomowych na kierunku Indywidualne wsparcie, cyfrowe innowacje i inkluzyjne podejście – nowoczesny pracownik Publicznych Służb Zatrudnienia
10 zjazdów sobota-niedziela:
- 9 zjazdów stacjonarnie w salach wykładowych,
- 1 zjazd zdalnie synchronicznie
Moduł podstawowy
(112 godz.)
Fundament kompetencyjny nowoczesnego pracownika Publicznych Służb Zatrudnienia
- Relacje i komunikacja z klientem – asertywność, komunikacja interpersonalna, rozwiązywanie konfliktów, wywiad motywujący, praca z klientem roszczeniowym lub biernym: (24h)
- Komunikacja interpersonalna i asertywność w kontakcie z klientami o zróżnicowanych potrzebach - Podstawy skutecznej komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). Bariery komunikacyjne w pracy z osobami w szczególnej sytuacji na rynku pracy (np. bariery językowe, sensoryczne, kulturowe). Style komunikacyjne i ich dostosowanie do odbiorcy. Model FUKO oraz techniki asertywne w relacji z klientem. (8h)
- Wywiad motywujący i praca z oporem klienta ze szczególnymi potrzebami - podstawy dialogu motywującego i jego zastosowanie w pracy z osobami z niepełnosprawnościami, długotrwale bezrobotnymi, cudzoziemcami czy osobami młodymi i starszymi. Etapy zmiany i wspieranie procesu decyzyjnego klienta. Techniki słuchania aktywnego i parafrazy w pracy z osobami doświadczającymi kryzysu zaufania. Rozwijanie autonomii klienta z poszanowaniem jego ograniczeń i zasobów. (8h)
- Praca z klientem trudnym i wrażliwym społecznie – identyfikacja sygnałów napięcia i strategii radzenia sobie z emocjami klienta. Deeskalacja agresji i roszczeniowych postaw przy zachowaniu bezpieczeństwa własnego. Ustalanie granic kontaktu w pracy z osobami wymagającymi szczególnego wsparcia (np. ze względu na wiek, pochodzenie, orientację). Metody przeciwdziałania wypaleniu relacyjnemu oraz budowanie odporności emocjonalnej. (8h)
- Rynek pracy 4.0 i kompetencje data-driven – monitoring zawodów, lokalny rynek pracy, bazy danych, wykorzystanie Syriusza i CBOP, praca na wskaźnikach: (24h)
- Źródła danych i analiza lokalnego rynku pracy - Centralna Baza Ofert Pracy, Barometr zawodów, dane Głównego Urzędu Statystycznego i Wojewódzkiego Urzędu Pracy, interpretacja map zatrudnienia, wnioskowanie na podstawie wskaźników. (12h)
- Rynek pracy 4.0 i technologie wspierające decyzje - Zawody zanikające i powstające, wpływ AI i automatyzacji, praca z danymi w Syriuszu, podstawy wykorzystywania narzędzi predykcyjnych. (12h)
- Odporność psychiczna i profilaktyka wypalenia – techniki ACT, profilaktyka stresu, etyka kontaktu z klientem, refleksyjne działanie: (24h)
- Odporność psychiczna, ACT i praca z emocjami - Koncepcja odporności psychicznej, techniki ACT (akceptacji i zaangażowania), regulacja emocji, zarządzanie energią psychiczną, profil osobowościowy a stres. (12h)
- Wypalenie zawodowe i etyka relacyjna w pracy urzędniczej – Rozpoznawanie objawów wypalenia, higiena pracy, budowanie równowagi, etyka kontaktu z klientem, granice odpowiedzialności i przeciwdziałanie przeniesieniu emocjonalnemu. (12h)
- Prawo pracy i stosowanie przepisów w praktyce – ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, Kodeks pracy, decyzje administracyjne, RODO, interpretacje przepisów, case studies: (24h)
- Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia, Kodeks pracy i decyzje administracyjne - Struktura i zakres ustawy, uprawnienia i obowiązki urzędów, typowe sytuacje decyzyjne, analiza orzeczeń i kazusów, dokumentacja urzędowa. (12h)
- Ochrona danych, RODO i etyka prawna w kontakcie z klientem - Podstawy przepisów RODO, procedury wewnętrzne w PSZ, prawa klienta, bezpieczne przetwarzanie danych, granice poufności, obowiązki informacyjne. (12h)
- Seminarium projektowe – projekt in-situ – zaprojektowanie i wdrożenie mikro-innowacji w macierzystej instytucji; wiedza in-situ: (16h)
- Planowanie projektu in-situ – Identyfikacja problemu, formułowanie celu i hipotezy zmiany, metody diagnozy sytuacji wyjściowej, logika projektowa (cele, działania, rezultaty, mierniki), narzędzia planowania (np. SMART, 5W2H). (8h)
- Wdrażanie i prezentacja projektu – Strategia wdrożenia i dokumentowania działań, ocena efektów, analiza przeszkód i ryzyk, przygotowanie prezentacji wdrożenia, refleksja ewaluacyjna. (8h)
Moduł specjalistyczny
(56 godz.)
Indywidualne wsparcie, cyfrowe innowacje i inkluzyjne podejście – nowoczesny pracownik Publicznych Służb Zatrudnienia
- Diagnoza specjalistyczna i planowanie kariery – praktyczne narzędzia psychometryczne, coaching kariery, praca z klientem biernym, planowanie ścieżki zawodowej w oparciu o realne zasoby i rynkowe trendy. (24h)
- Diagnoza potencjału – narzędzia i metody – Testy zainteresowań i preferencji, portfolio kompetencji, analiza zasobów, praca z narracją zawodową klienta. (8h)
- Planowanie kariery i job-coaching - Koncepcje planowania ścieżki zawodowej, coaching kariery, modele zmiany (GROW, transtheoretyczny), rozwój klienta biernego. (8h)
- Komunikacja wspierająca decyzje zawodowe – Prowadzenie rozmowy rozwojowej, pytania otwierające i konfrontujące, wspieranie autonomii, elementy motywacji wewnętrznej. (8h)
- Praca z osobami w kryzysie i inkluzyjność – strategie wspierania grup wrażliwych, inkluzyjna komunikacja, współpraca międzyinstytucjonalna, projektowanie dostosowanych działań aktywizacyjnych. (16h)
- Klient w kryzysie – rozpoznawanie sytuacji i potrzeb – Mechanizmy kryzysów życiowych i zawodowych, rozpoznawanie objawów wycofania, załamania, wstydu, strategie pracy z klientem zdezorientowanym. (8h)
- Grupy wrażliwe – komunikacja i podejścia różnicujące osoby z niepełnosprawnościami, migranci, osoby 50+, powracające na rynek pracy, język włączający, empatyczna komunikacja. (4h)
- Praca systemowa i sieciowa wokół klienta – Współpraca z NGO, OPS, psychologami, projektowanie działań aktywizacyjnych przy ograniczonych zasobach, metody coachingowe w trudnych przypadkach. (4h)
- AI i narzędzia cyfrowe w doradztwie – e-portfolio, chatboty doradcze, systemy rekomendacyjne, krytyczna analiza wyników AI (etyka, przejrzystość, pułapki automatyzacji) i bezpieczne włączanie technologii: (16h)
- Narzędzia cyfrowe w pracy doradcy - E-portfolio, systemy dopasowywania ofert (np. CBOP), platformy online do monitorowania postępów, korzystanie z aplikacji wspierających klienta w poszukiwaniu pracy, cyfrowa dokumentacja procesu doradczego. (16h)
- Sztuczna inteligencja w doradztwie - możliwości i zagrożenia – Mechanizmy działania AI (np. systemy rekomendacyjne), chatboty i voiceboty w doradztwie, ocena jakości rekomendacji, ryzyka etyczne (stronniczość, nieprzejrzystość), krytyczna analiza automatyzacji doradztwa. (16h)
Jesteś w dobrym miejscu! Zmieniliśmy nazwę na Uniwersytet Dolnośląski DSW!