Serdecznie zapraszamy na wykład prof. Vasila Gluchmana.

Wykład poprowadzony zostanie w ramach tegorocznej edycji Fall Seminar i odbędzie się 6 października w s. 309 o godz. 10:30 - 12:00. Będzie także transmitowany online.

 

Temat wykładu: End of Life as the Care for the Self (Kres życia jako troska o siebie)

 

Formularz zgłoszeniowy

 

Życie i śmierć to dwie strony tej samej monety. Fakt, że się rodzimy, jest w pewnej mierze przypadkowy, pewne jest natomiast, że umrzemy. Są to dwa kamienie milowe, które określają początek i koniec naszej egzystencji. Śmierć i umieranie mają znaczenie tylko w odniesieniu do życia. Dlatego też ich badanie w ramach filozofii i etyki może odbywać się jedynie w relacji do życia. To znaczy, jako wyzwanie wobec życia, dzięki któremu możemy sformułować właściwą konkluzję z faktu istnienia śmierci i świadomości umierania. Oznacza to wysiłek, aby żyć dobrym życiem, być zdolnym do spełniania się w sztuce życia, polegającej na udanym i wypełnionym sensem życiu w stosunku do nas samych, ale także do innych ludzi w pobliskiej lub dalszej wspólnocie, do której należymy, albo w stosunku do ludzkości jako takiej.

 

Vasil Gluchman – profesor filozofii i etyki w Instytucie Etyki i Bioetyki, Katedra UNESCO Bioetyki, Uniwersytetu w Prešovie (Słowacja), oraz były dziekan Wydziału Nauk Humanistycznych tego uniwersytetu. Autor i redaktor wielu publikacji, min.: Ethics of Social Consequences: Philosophical, Applied and Professional Challenges (Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2018); Morality: Reasoning on Different Approaches (Amsterdam & New York: Rodopi, 2013); Bioethics in Central Europe (Prešov: FF PU, 2009). Redaktor naczelny czasopisma Ethics & Bioethics (in Central Europe) oraz redaktor serii wydawniczej Central European Value Studies w wydawnictwie Brill. Jego zaintersowania badawcze to: wartości humanistyczne, godność ludzka, moralne wartości człowieka, oraz wartości związane z odpowiedzialnością, sprawiedliwością, tolerancją i obowiązkiem we współczesnych europejskich politycznych, prawnych i społecznych kontekstach.

 

Zapraszamy!

 


 

End of Life as the Care for the Self
“The Fall Seminar” with Professor
Vasil Gluchman

Institute of Ethics and Bioethics
UNESCO Chair in Bioethics
University of Presov

 

October 6th, 2011

room 309, 10:30 - 12:00

 

Register

 

Life and death are two sides of one coin. The fact that we are born is to some extent coincidental, but the certainty is that we die once. There are two milestones that define the beginning and the end of our existence. Death and dying have meaning only in relation to life. Therefore, their exploration cannot be a realized in philosophy and ethics in a different way than in relation to life. That is, as a challenge to life, so that we can formulate the right conclusion from the fact of the existence of death and awareness of dying. It means to strive to live a good life, to be able to carry out the art of life in the form of a flourishing and meaningful life in relation to themselves but also to other people in the near or wider social community of which we are members, or in relation to humanity as a whole.

 

Vasil Gluchman is Professor of Philosophy and Ethics at the Institute of Ethics and Bioethics, Faculty of Arts, University of Prešov (Slovakia), the UNESCO Chair in Bioethics at the University of Prešov (Slovakia), and the former Dean of the Faculty of Arts, University of Prešov (Slovakia). He is editor of Ethics of Social Consequences: Philosophical, Applied and Professional Challenges (Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2018); Morality: Reasoning on Different Approaches (Amsterdam & New York: Rodopi, 2013); Bioethics in Central Europe (Prešov: FF PU, 2009). Currently he is Editor-in-Chief of Ethics & Bioethics (in Central Europe) as well as editor of the Central European Value Studies series published by Brill. His research focuses on the values of humanity, human dignity, human moral rights, and the values of responsibility, justice, tolerance and duty in the current mainly European political, legal and social contexts.

 

Czytaj więcej