Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses
Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej/ Cooperation partnerships in school education
Kierowniczka projektu/ Project leader: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania/ Duration: 01.11.2023 - 31.10.2025
Wartość projektu/ Project lump sum: 250 000 EUR
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Dolnośląski DSW (lider) w partnerstwie z Ogres Centra pamatskola (Łotwa), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turcja), Bursa Uludag Universitesi (Turcja), Learning Hub Friesland (Holandia), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu.
The project is lead by the DSW University of Lower Silesia in partnership with Ogres Centra pamatskola (Latva), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Türkiye), Bursa Uludag Universitesi (Türkiye), Learning Hub Friesland (Netherlands), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu (Poland).
Celem głównym projektu jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych stosujących podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) w wykorzystaniu metody dociekań filozoficznych z dziećmi (Philosophy for Children, P4C) do swoich działań edukacyjnych w celu podniesienia świadomości uczniów i uczennic w zakresie problematyki dotyczącej środowiska naturalnego i zmiany klimatu
The main objective of the SUSENSTEAM-P4C project is to support elementary and/or middle school teachers using the STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) approach to integrate the Philosophy for Children (P4C) method into their educational activities in order to raise their students’ awareness of environmental and climate change issues.

Rezultaty/ Deliverables
Kurs online dla nauczycielek i nauczycieli, pokazujący, w jaki sposób można wykorzystać filozofowanie z dziećmi i podejście STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej. Kurs jest bezpłatny. Aby wziąć w nim udział wystarczy się zarejestrować. / An online course for teachers that demonstrates how to use philosophy for children (P4C) and the STEAM approach in climate and environmental education. The course is free of charge. To participate, simply register.
ENG: P4C and STEAM in climate and environmental education in elementary school
PL: P4C i STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej w szkole podstawowej
LAV: P4C un STEAM klimata un vides izglītībā pamatskolā
TR: İlkokulda iklim ve çevre eğitiminde P4C ve STEAM
NL: Duurzaamheidsgericht onderwijs door P4C-methoden te integreren in STEAM-lessen
Portfolio of stories / Baza opowiadań
Zbiór opowiadań na temat zmiany klimatu, napisanych przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, w wersji tekstowej i w formie animacji. Opowiadania można wykorzystywać między innymi jako materiał wyjściowy w trakcie sesji dociekań filozoficznych.
Opowiadania dostępne są w językach polskim, angielskim, łotewskim, holenderskim i tureckim. / A collection of stories about climate change, written by teachers participating in the project, in text and animation form. The stories can be used, among other things, as the stimulus for philosophical inquiry sessions. The stories are available in Polish, English, Latvian, Dutch, and Turkish.
Baza przykładów dobrych praktyk / Online case pool
Baza przykładowych aktywności realizowanych z dziećmi przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, dotyczących kwestii klimatycznych i środowiskowych. Dostarcza pomysłów na różnego rodzaju działania, które można wykorzystać w trakcie zajęć szkolnych. / A pool of sample activities carried out with children by teachers participating in the project, concerning climate and environmental issues. It provides ideas for various types of activities that can be used during school lessons.
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
Przykładowe scenariusze zajęć dotyczących tematyki klimatycznej i środowiskowej, bazujących na modelu integracji dociekań filozoficznych i podejścia STEAM. Scenariusze można realizować w ramach bloków projektowych lub podczas zajęć pozalekcyjnych.
Lesson plans for elementary schools
Sample lesson plans on climate and environmental topics, based on a model that integrates Philosophy for Children (P4C) and the STEAM approaches. The lesson plans can be implemented as part of project-based learning during school hours or as extracurricular activities.
Wydarzenia/ Events
Projekt rozpoczęliśmy w listopadzie 2023 roku spotkaniem otwierającym we Wrocławiu, na którym obecni byli wszyscy partnerzy. Oprócz spotkań dotyczących działań w projekcie wzięliśmy udział w warsztacie Mozaika klimatyczna, który poprowadziła dla nas Katarzyna Udrycka, konsultantka w obszarze transformacji ekologicznej firm, ochrony bioróżnorodności i zmian klimatu.
We started the project in November 2023 with an opening meeting in Wrocław, during which all partners were present. In addition to meetings regarding project activities, we took part in the Climate Mosaic workshop, led by Katarzyna Udrycka, a consultant in the field of ecological transformation of companies, biodiversity protection and climate change.

W maju 2024 roku w Leeuwarden w Holandii odbyło się drugie spotkanie zespołu. Pracowaliśmy nad kursem online dla nauczycielek i nauczycieli oraz planowaliśmy kolejne działania. Dodatkowo członkowie zespołu z uniwersytetu w Bursie przygotowali warsztaty dociekań filozoficznych, w których wzięły udział wszystkie osoby uczestniczące w spotkaniu.
In May 2024, the team's second meeting took place in Leeuwarden, the Netherlands. We worked on an online course for teachers and planned further activities. Additionally, team members from the Uludag University prepared philosophical inquiry workshops in which all participants took part.

Trzecie spotkanie zespołu odbyło się w styczniu 2025 roku w Bursie w Turcji. W czasie spotkania kontynuowaliśmy pracę nad zadaniami, w tym zwłaszcza nad bazą opowiadań na temat zmiany klimatu, napisanych przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie. Planowaliśmy także zajęcia pozalekcyjne, które będą realizowane wiosną w szkołach. Szkoły zainicjowały współpracę w ramach eTwinning, do której zostaną zaproszone także placówki spoza konsorcjum. W czasie spotkania odwiedziliśmy również jedną ze szkół średnich w Bursie.
The third team meeting took place in January 2025 in Bursa, Türkiye. During the meeting, we continued working on various tasks, particularly focusing on the collection of short stories about climate change written by the teachers participating in the project. We also planned extracurricular social club activities that will be implemented in schools in the spring. The schools initiated collaboration within the eTwinning platform, which will also involve institutions outside the consortium. During the meeting, we also visited a secondary school in Bursa.

We wrześniu 2025 roku, w Ogre na Łotwie, odbyło się ostatnie spotkanie zespołu. Skoncentrowaliśmy się na podsumowaniu i ocenie wykonanych zadań oraz planowaniu spotkań prezentujących wyniki projektu w poszczególnych krajach. Obejrzeliśmy pokaz tańców ludowych, przygotowany przez uczniów i uczennice goszczącej nas szkoły podstawowej, a także zwiedziliśmy bibliotekę publiczną w Ogre oraz Wydziały Przyrodniczy i Nauk Ścisłych Uniwersytetu w Rydze, mieszczące się w przyjaznych środowisku naturalnemu budynkach.
In September 2025, the final team meeting was held in Ogre, Latvia. We focused on summarizing and evaluating the completed tasks, as well as planning multiplier events to present the project results in each participating country. We watched a traditional folk dance performance prepared by the students from the host primary school. We also visited the public library in Ogre as well as the Faculties of Natural Sciences and Science at the University of Riga, housed in sustainable, environmentally friendly buildings.

Klauzula odpowiedzialności/ Disclaimer
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.
Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author or authors only and do not necessarily reflect those of the European Union or the Foundation for the Development of the Education System. Neither the European Union nor the entity providing the grant can be held responsible for them