Warsztaty dla szkół średnich z Uniwersytetem Dolnośląskim DSW

Zapraszamy do poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności miękkich wśród uczniów szkół średnich. Realizujemy ją m.in. poprzez organizowanie bezpłatnych spotkań i warsztatów dla młodzieży, które mogą odbyć się na terenie Państwa szkoły, w pracowniach na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW oraz w trybie online.


Zawartość merytoryczna poszczególnych warsztatów przygotowana jest przez naszych wykładowców, studentów, psychologów, profesjonalnych coachów i trenerów, którzy mają doświadczenie w pracy nie tylko z młodzieżą. Państwa uczniom tę wiedzę przekażą w czasie spotkania nasi wykładowcy oraz studenci i absolwenci, którzy tworzą tzw. Załogę Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW i są do tego wyjątkowego zadania świetnie przygotowywani. 

 

Uwaga! Warsztaty przeznaczone są dla klas maturalnych (4 klasa licea, 4-5 klasa technika)

 

 

Jeśli chcą Państwo umówić wizytę w swojej szkole lub wykład w siedzibie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW prosimy o kontakt z Biurem Rekrutacji:


ul. Strzegomska 55, pok. nr 14
53-611 Wrocław
tel.: 728 971 989
e-mail: warsztaty@dsw.edu.pl

 

 

Co otrzymujesz?

  • Warsztaty przygotowane w oparciu o zasady kształcenia kluczowych kompetencji dla uczniów szkół średnich.
  • Spotkania w atrakcyjnej, interdyscyplinarnej formie.
  •  Warsztaty przeprowadzone przez profesjonalnie przeszkolonych z tego zakresu wykładowców, pracowników oraz studentów Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

Warsztat: Jak zdać maturę i nie zwariować?

Na warsztacie dowiesz się: 

  •  Jak organizować sobie naukę , aby wiedza skuteczniej wchodziła do głowy? 
  • Jak opanować stres przedmaturalny? - proste techniki radzenia sobie ze stresem. 

Warsztat ma na celu wzbogacić wiedzę w zakresie umiejętności zarządzania czasem i przestrzenią do nauki. Młodzież pozna skuteczne techniki uczenia się i zapamiętywania, a także sposoby radzenia sobie z własnymi emocjami związanymi z egzaminem maturalnym.

Warsztat: Stres – jak sobie z nim radzić w szkole?

Na warsztacie:

  • Dowiesz się czym jest stres i skąd się bierze?
  • Poznasz własne źródła napięcia. 
  • Poznasz skuteczne metody radzenia sobie w sytuacjach stresogennych.
  • Dowiesz się w jaki sposób świadomie zarządzać stresem, aby osiągać swoje cele.

 

Warsztaty mają na celu rozwijać umiejętności rozpoznawania i odpowiedniego reagowania na myśli, emocje oraz sygnały płynące z ciała, w sposób, który pozwala na świadome kierowanie swoją postawą i zachowaniem. 

Warsztat: Motywacja- klucz do sukcesu”

Podczas warsztatu: „Motywacja- klucz do sukcesu”  dowiesz się, jak zrozumieć i wzmocnić swoją motywację. Poznasz skuteczne techniki, które pomogą Ci określić, co naprawdę Cię napędza i jak przekuć to w konkretne działania. 

Co zyskasz? 

  • Dowiesz się, czym jest motywacja i jakie są jej źródła. 

  • Nauczysz się, jak formułować cele, które będą Cię inspirować. 

  • Poznasz techniki utrzymywania motywacji, nawet w trudnych momentach. 

  • Otrzymasz praktyczne narzędzia do walki z prokrastynacją i odkładaniem działań na później. 

Warsztat: Czym jest kryzys?

Objawy kryzysu - uczniowie w grupach poznają i analizują przykłady objawów (emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych), ucząc się je rozpoznawać.

Nauczysz się rozpoznawać sytuacje wywołujące kryzys (np. rozstanie, konflikt w rodzinie, bullying, utrata bliskiej osoby). Zobaczą, jak stres i emocje mogą się kumulować, aż do punktu, w którym zwykłe sposoby radzenia sobie przestają działać.
Czym różni się kryzys od depresji? - naucz się, że kryzys lub „gorszy dzień” nie musi oznaczać zaburzenia psychicznego (co w dzisiejszych czasach jest modne), ale że istnieją sytuacje wymagające profesjonalnej pomocy.

Warsztat: Pierwsza pomoc psychologiczna.

Gdzie szukać pomocy?- praktyczne informacje o miejscach i instytucjach, do których mogą zwrócić się młodzi ludzie (psycholog szkolny, poradnia, telefon zaufania, ośrodek interwencji kryzysowej).

Dowiedz się, jak reagować, gdy kolega lub koleżanka przeżywa kryzys: jak rozmawiać, czego unikać, jak zaoferować wsparcie, a także jak zachęcać do skorzystania z profesjonalnej pomocy.
Daj sobie przestrzeń na zdrowy smutek - zobaczysz, że nie zawsze trzeba być „happy z Instagrama”, i że naturalne emocje, nawet trudne, mają swoją wartość.

Warsztat: Co ma wspólnego makroekonomia ze słoniem?

Czy gospodarka może działać jak słoń? Tak! Na tych warsztatach odkryjesz, jak funkcjonuje świat pieniędzy, pracy i państw, oraz dlaczego ekonomia nie musi być nudna. W zabawny, interaktywny sposób poznasz tajniki makroekonomii i zobaczysz, że nawet wielki „słoń gospodarki” może poruszać się sprawnie, jeśli zrozumiemy, jak działa jego ciało.
Dzięki warsztatom:
•    dowiesz się, czym są PKB, inflacja i bezrobocie (i po co to wszystko mierzymy),
•    zobaczysz, jak decyzje rządów i banków wpływają na codzienne życie ludzi,
•    nauczysz się patrzeć na gospodarkę jak na jeden, współzależny system,
•    przekonasz się, że ekonomia może być ciekawa, zabawna i naprawdę przydatna!
 

Warsztat: Fotograficzny - Portret studyjny światłem malowany

Czas trwania: 4h (+1)

Maksymalna liczebność grupy: 20 osób [decyduje pojemność studia i ilość sprzętu] 

  

Wprowadzenie  

~30 min. 

Portret jako fotograficzny gatunek artystyczny, dokumentalny i użytkowy. Konwencje portretowania: poza, kadrowanie, perspektywa, oświetlenie. 

Zasady  pracy w studio fotograficznym Specyfika sprzętu oświetleniowego: modyfikatory, rodzaje światła studyjnego. Techniki pracy z długim czasem naświetlania i błyskiem. 

Podstawy obsługi aparatu fotograficznego (w przygotowanej konfiguracji) i technika wykonywania zdjęć: kadrowanie, kąt widzenia, perspektywa, czas naświetlania, operowanie światłem. 

  

Cześć warsztatowa  

~75 min. 

Wykonanie zdjęć: 5 stanowisk po 4 osoby / 2 aparaty. 

  

[Przerwa - zgranie zdjęć]  

~15 min. 

  

Efekty - prezentacja i dyskusja  

~60 min. 

Przegląd zdjęć z sesji.  

Co można poprawić w postprodukcji? Podstawy edycji w programie Adobe Lightroom 

Wspólny wybór najlepszych zdjęć. 

  

Po warsztatach: końcowa edycja i przesłanie zdjęć uczestnikom przez prowadzącego. 

 

Uwaga! Warsztat prowadzony w pracowniach Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, ul. Strzegomska 47 

Warsztat: Roboty humanoidalne i AI

Roboty humanoidalne – do czego możemy wykorzystać roboty i jak powinny działać, żeby sprawdzać się w komunikacji z ludźmi. Warsztat z tworzenia robotów humanoidalnych w oparciu o sieci neuronowe. Korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania robotów humanoidalnych. 

 

Warsztat: Produkcja i realizacja dźwięku- "Nieskończony świat dźwięków"

Opis:


1. Powitanie i wprowadzenie (15 min)
• Przywitanie uczestników przez prowadzących (i może wybrać jeszcze
kilku studentów?) na kierunku.
• Krótkie przedstawienie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, wydziału oraz
kierunku.
• Omówienie planu dnia i zasad warsztatów.
• Integracyjny “warm-up dźwiękowy” (mini-zabawa z odgadywaniem
efektów dźwiękowych).


2. Część teoretyczna I – Wprowadzenie do świata dźwięku (45 min)
• Czym zajmuje się producent i realizator dźwięku – w studiu, na scenie, w
filmie, radiu i grach.
• Podstawowe pojęcia: fala dźwiękowa, częstotliwość, amplituda,
dynamika.
• Krótka historia technologii dźwiękowych – od taśmy magnetycznej po
produkcję cyfrową.
• Przegląd narzędzi pracy: mikrofony, interfejsy audio, miksery,
oprogramowanie DAW.


3. Część teoretyczna II – Dźwięk w praktyce twórczej (60 min)
• Proces produkcji dźwięku: nagranie, montaż, miks, mastering.
• Zasady kompozycji brzmienia i znaczenie estetyki dźwięku.
• Omówienie realnych projektów realizowanych przez studentów kierunku
(np. podcast, muzyka do filmu, nagranie zespołu).
• Q&A z wykładowcą i studentem – rozmowa o studiach, możliwościach
zawodowych i ścieżkach rozwoju.


4. Przerwa (15 min)
• Kawa, herbata, rozmowy z prowadzącymi i studentami.
• Możliwość obejrzenia przestrzeni uczelni i studia nagraniowego.


5. Część praktyczna I – Nagranie dźwięku (60 min)
• Podział uczestników na małe grupy.
• Demonstracja ustawienia mikrofonów i pracy przy stole mikserskim.
• Każda grupa nagrywa krótki materiał: głos, instrument, dźwięki
otoczenia lub krótką scenkę.
• Objaśnienie zasad poprawnego poziomu nagrania i kontroli sygnału.


6. Część praktyczna II – Miks i kreatywna obróbka (60 min)
• Import nagrań do programu DAW (np. Logic, Reaper, Ableton, Pro
Tools).
• Nauka podstaw montażu i miksu: głośność, panorama, EQ, reverb,
efekty.
• Tworzenie krótkiego projektu dźwiękowego (np. mini audycja,
soundscape lub spot reklamowy).
• Odsłuch i omówienie rezultatów poszczególnych grup.


7. Podsumowanie i promocja kierunku (15 min)
• Podsumowanie dnia i omówienie wrażeń uczestników.
• Przedstawienie oferty studiów i możliwości dalszego rozwoju (praktyki,
współprace, projekty artystyczne).
• Wręczenie drobnych upominków lub certyfikatów uczestnictwa.
• Zaproszenie na dni otwarte i kontakt ze studentami kierunku.


Cele warsztatów:
• Zainteresowanie uczniów praktycznym aspektem pracy z dźwiękiem.
• Promowanie kierunku poprzez doświadczenie twórcze.
• Pokazanie atmosfery studiów i nowoczesnego zaplecza DSW.
• Zachęcenie młodzieży do rozwijania pasji muzycznych i technicznych.

 

Uwaga! Warsztat prowadzony w pracowniach Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, ul. Strzegomska 47 

Warsztat: "Mapa kariery 3.0 – jak zaprojektować swoją przyszłość w erze AI” Od poznania własnego potencjału po alternatywne scenariusze rozwoju

Idea warsztatu 

Rynek pracy zmienia się szybciej niż system edukacji, a decyzje zawodowe coraz częściej wymagają nie intuicji, lecz świadomego planowania opartego na analizie trendów, danych i własnych zasobów. Podczas warsztatu uczniowie nauczą się, jak projektować swoją karierę krok po kroku, korzystając z asystentów AI, raportów trendów rynku pracy i narzędzi interaktywnych. Stworzą osobistą mapę kariery – plan rozwoju edukacyjno-zawodowego, który łączy diagnozę potencjału z realnymi możliwościami rynku. To praktyczne zajęcia, które uczą, jak podejmować trafne decyzje dotyczące przyszłości  na podstawie faktów, a nie przypadkowych opinii z internetu. 

 

Cele warsztatu: 

Rozwinąć umiejętność analizy trendów rynku pracy i zrozumieć, jak zmiany technologiczne, automatyzacja i sztuczna inteligencja wpływają na zawody i kompetencje przyszłości. 

Uświadomić uczestnikom ich indywidualny potencjał – mocne strony, wartości, motywatory i styl działania – oraz pokazać, jak przekładać tę wiedzę na realne decyzje zawodowe. 

Nauczyć korzystania z asystentów AI (Przewodnik w zmianie zawodowej i inne) w planowaniu rozwoju i tworzeniu alternatywnych scenariuszy kariery. 

Wprowadzić uczestników w pracę z interaktywną mapą kariery 3.0, umożliwiającą wizualizację i porównanie różnych ścieżek rozwoju. 

Wzmocnić kompetencje decyzyjne i refleksyjne, potrzebne do podejmowania świadomych wyborów edukacyjnych i zawodowych w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu pracy. 

 

Zakładane rezultaty warsztatu: 

 

Po zakończeniu warsztatu uczestnicy: 

  • potrafią analizować trendy i dane rynku pracy oraz wykorzystywać je w planowaniu własnych decyzji edukacyjno-zawodowych, 
  • znają swoje mocne strony, wartości, motywatory i predyspozycje zawodowe, 
  • potrafią łączyć wyniki autodiagnozy z potrzebami rynku i trendami przyszłości, 
  • umieją korzystać z asystentów AI ( Przewodnik w zmianie zawodowej) do projektowania ścieżek kariery i alternatywnych scenariuszy rozwoju, 
  • tworzą interaktywną mapę kariery 3.0  (wizualny plan działań i kierunków rozwoju), 
  • rozumieją, jak podejmować świadome, odpowiedzialne decyzje zawodowe w oparciu o dane, refleksję i analizę możliwości, 
  • potrafią ocenić ryzyka i szanse związane z wybranym kierunkiem rozwoju w zderzeniu z trendami przyszłości. 

Warsztat: Dylematy startującego przedsiębiorcy

Na warsztatach analizowany będzie dylemat: Etat czy własna firma. Wybór drogi przedsiębiorczej to kolejne decyzje: Indywidualnie czy spółka; Wybór formy organizacyjno-prawnej; Nazwa firmy i logo; Rynek B2B czy B2C: Produkcja, handel czy usługi. W analizowanych procesach decyzyjnych wskazywane będą zalety i wady poszczególnych wyborów oraz związane z tym ryzyko. 

Warsztat: Jak mądrze korzystać z aplikacji AI i zasobów nowych technologii w nauce – etyka, refleksja i skuteczne promptowanie w praktyce

Idea warsztatu 

W świecie, w którym sztuczna inteligencja potrafi tworzyć notatki, streszczenia i eseje w kilka sekund, pojawia się nowe wyzwanie: jak nie zatracić siebie w procesie uczenia się. Ten warsztat pokazuje, że AI może być nie tylko pomocą technologiczną, ale również narzędziem rozwoju poznawczego, krytycznego myślenia i refleksji, jeśli korzystamy z niej mądrze, etycznie i z intencją nauki, a nie zastępowania myślenia. 

 

Uczestnicy poznają praktyczne aplikacje AI wspierające proces uczenia się oraz nauczą się skutecznego i etycznego promptowania w strategii, która realnie rozwija. 

 

Cele warsztatu 

Zrozumienie, czym jest odpowiedzialne, etyczne i bezpieczne korzystanie z narzędzi AI w edukacji. 

Poznanie konkretnych aplikacji AI, które pomagają w nauce, planowaniu i organizacji wiedzy. 

Rozwijanie umiejętności krytycznego korzystania z zasobów cyfrowych – jak rozpoznawać rzetelne informacje i nie obniżać poziomu poznawczego. 

Nauka strategii świadomego promptowania, które wspiera proces myślenia, pozwala formułować lepsze pytania i uzyskiwać bardziej wartościowe dane. 

Kształtowanie postawy refleksyjnego użytkownika technologii, który potrafi integrować narzędzia AI w swoim procesie uczenia się w sposób zrównoważony i odpowiedzialny. 

 

Zakładane rezultaty warsztatu: 

 

Po zakończeniu zajęć uczestnicy: 

rozumieją zasady etycznego i odpowiedzialnego korzystania z AI w edukacji, 

potrafią rozpoznać narzędzia, które wspierają rozwój poznawczy, 

tworzą własny mini-ekosystem aplikacji do nauki, 

potrafią konstruować skuteczne prompty do pracy z aplikacjami AI. 

Co jeszcze powinieneś wiedzieć?

Uniwersytet Dolnośląski DSW to uczelnia pełna nietuzinkowych profesjonalistów, którzy są otwarci na dyskusje i tworzą wspólnotę ze studentami.
Z uwagi na warsztatowy charakter prezentacji, spotkania wymagają zaangażowania uczestników.
Zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, żeby realizowany program spełnił swoje cele i przyczynił się do rozwoju Państwa uczniów. Każdy z warsztatów trwa max 45 min godzinę lekcyjną. 

Uniwersytet Dolnośląski DSW 2024

Działanie współfinansowane

 

Działanie współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, projekt pt. „Nowoczesne rozwiązania w funkcjonowaniu Uczelni na rzecz zwiększenia retencji studentów" (nr umowy FERS.01.05-IP.08-0034/25-00)