Warsztaty dla szkół średnich z Uniwersytetem Dolnośląskim DSW
Zapraszamy do poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności miękkich wśród uczniów szkół średnich. Realizujemy ją m.in. poprzez organizowanie bezpłatnych spotkań i warsztatów dla młodzieży, które mogą odbyć się na terenie Państwa szkoły, w pracowniach na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW oraz w trybie online.
Zawartość merytoryczna poszczególnych warsztatów przygotowana jest przez naszych wykładowców, studentów, psychologów, profesjonalnych coachów i trenerów, którzy mają doświadczenie w pracy nie tylko z młodzieżą. Państwa uczniom tę wiedzę przekażą w czasie spotkania nasi wykładowcy oraz studenci i absolwenci, którzy tworzą tzw. Załogę Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW i są do tego wyjątkowego zadania świetnie przygotowywani.
Uwaga! Warsztaty przeznaczone są dla klas maturalnych (4 klasa licea, 4-5 klasa technika)
Jeśli chcą Państwo umówić wizytę w swojej szkole lub wykład w siedzibie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW prosimy o kontakt z Biurem Rekrutacji:
ul. Strzegomska 55, pok. nr 14
53-611 Wrocław
tel.: 728 971 989
e-mail: warsztaty@dsw.edu.pl
Co otrzymujesz?
- Warsztaty przygotowane w oparciu o zasady kształcenia kluczowych kompetencji dla uczniów szkół średnich.
- Spotkania w atrakcyjnej, interdyscyplinarnej formie.
- Warsztaty przeprowadzone przez profesjonalnie przeszkolonych z tego zakresu wykładowców, pracowników oraz studentów Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.
Warsztat: Jak zdać maturę i nie zwariować?
Na warsztacie dowiesz się:
- Jak organizować sobie naukę , aby wiedza skuteczniej wchodziła do głowy?
- Jak opanować stres przedmaturalny? - proste techniki radzenia sobie ze stresem.
Warsztat ma na celu wzbogacić wiedzę w zakresie umiejętności zarządzania czasem i przestrzenią do nauki. Młodzież pozna skuteczne techniki uczenia się i zapamiętywania, a także sposoby radzenia sobie z własnymi emocjami związanymi z egzaminem maturalnym.
Warsztat: Stres – jak sobie z nim radzić w szkole?
Na warsztacie:
- Dowiesz się czym jest stres i skąd się bierze?
- Poznasz własne źródła napięcia.
- Poznasz skuteczne metody radzenia sobie w sytuacjach stresogennych.
- Dowiesz się w jaki sposób świadomie zarządzać stresem, aby osiągać swoje cele.
Warsztaty mają na celu rozwijać umiejętności rozpoznawania i odpowiedniego reagowania na myśli, emocje oraz sygnały płynące z ciała, w sposób, który pozwala na świadome kierowanie swoją postawą i zachowaniem.
Warsztat: Motywacja- klucz do sukcesu”
Podczas warsztatu: „Motywacja- klucz do sukcesu” dowiesz się, jak zrozumieć i wzmocnić swoją motywację. Poznasz skuteczne techniki, które pomogą Ci określić, co naprawdę Cię napędza i jak przekuć to w konkretne działania.
Co zyskasz?
-
Dowiesz się, czym jest motywacja i jakie są jej źródła.
-
Nauczysz się, jak formułować cele, które będą Cię inspirować.
-
Poznasz techniki utrzymywania motywacji, nawet w trudnych momentach.
-
Otrzymasz praktyczne narzędzia do walki z prokrastynacją i odkładaniem działań na później.
Warsztat: Czym jest kryzys?
Objawy kryzysu - uczniowie w grupach poznają i analizują przykłady objawów (emocjonalnych, poznawczych i behawioralnych), ucząc się je rozpoznawać.
Nauczysz się rozpoznawać sytuacje wywołujące kryzys (np. rozstanie, konflikt w rodzinie, bullying, utrata bliskiej osoby). Zobaczą, jak stres i emocje mogą się kumulować, aż do punktu, w którym zwykłe sposoby radzenia sobie przestają działać.
Czym różni się kryzys od depresji? - naucz się, że kryzys lub „gorszy dzień” nie musi oznaczać zaburzenia psychicznego (co w dzisiejszych czasach jest modne), ale że istnieją sytuacje wymagające profesjonalnej pomocy.
Warsztat: Pierwsza pomoc psychologiczna.
Gdzie szukać pomocy?- praktyczne informacje o miejscach i instytucjach, do których mogą zwrócić się młodzi ludzie (psycholog szkolny, poradnia, telefon zaufania, ośrodek interwencji kryzysowej).
Dowiedz się, jak reagować, gdy kolega lub koleżanka przeżywa kryzys: jak rozmawiać, czego unikać, jak zaoferować wsparcie, a także jak zachęcać do skorzystania z profesjonalnej pomocy.
Daj sobie przestrzeń na zdrowy smutek - zobaczysz, że nie zawsze trzeba być „happy z Instagrama”, i że naturalne emocje, nawet trudne, mają swoją wartość.
Warsztat: Co ma wspólnego makroekonomia ze słoniem?
Czy gospodarka może działać jak słoń? Tak! Na tych warsztatach odkryjesz, jak funkcjonuje świat pieniędzy, pracy i państw, oraz dlaczego ekonomia nie musi być nudna. W zabawny, interaktywny sposób poznasz tajniki makroekonomii i zobaczysz, że nawet wielki „słoń gospodarki” może poruszać się sprawnie, jeśli zrozumiemy, jak działa jego ciało.
Dzięki warsztatom:
• dowiesz się, czym są PKB, inflacja i bezrobocie (i po co to wszystko mierzymy),
• zobaczysz, jak decyzje rządów i banków wpływają na codzienne życie ludzi,
• nauczysz się patrzeć na gospodarkę jak na jeden, współzależny system,
• przekonasz się, że ekonomia może być ciekawa, zabawna i naprawdę przydatna!
Warsztat: Fotograficzny - Portret studyjny światłem malowany
Czas trwania: 4h (+1)
Maksymalna liczebność grupy: 20 osób [decyduje pojemność studia i ilość sprzętu]
Wprowadzenie
~30 min.
Portret jako fotograficzny gatunek artystyczny, dokumentalny i użytkowy. Konwencje portretowania: poza, kadrowanie, perspektywa, oświetlenie.
Zasady pracy w studio fotograficznym Specyfika sprzętu oświetleniowego: modyfikatory, rodzaje światła studyjnego. Techniki pracy z długim czasem naświetlania i błyskiem.
Podstawy obsługi aparatu fotograficznego (w przygotowanej konfiguracji) i technika wykonywania zdjęć: kadrowanie, kąt widzenia, perspektywa, czas naświetlania, operowanie światłem.
Cześć warsztatowa
~75 min.
Wykonanie zdjęć: 5 stanowisk po 4 osoby / 2 aparaty.
[Przerwa - zgranie zdjęć]
~15 min.
Efekty - prezentacja i dyskusja
~60 min.
Przegląd zdjęć z sesji.
Co można poprawić w postprodukcji? Podstawy edycji w programie Adobe Lightroom
Wspólny wybór najlepszych zdjęć.
Po warsztatach: końcowa edycja i przesłanie zdjęć uczestnikom przez prowadzącego.
Uwaga! Warsztat prowadzony w pracowniach Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, ul. Strzegomska 47
Warsztat: Roboty humanoidalne i AI
Roboty humanoidalne – do czego możemy wykorzystać roboty i jak powinny działać, żeby sprawdzać się w komunikacji z ludźmi. Warsztat z tworzenia robotów humanoidalnych w oparciu o sieci neuronowe. Korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania robotów humanoidalnych.
Warsztat: Produkcja i realizacja dźwięku- "Nieskończony świat dźwięków"
Opis:
1. Powitanie i wprowadzenie (15 min)
• Przywitanie uczestników przez prowadzących (i może wybrać jeszcze
kilku studentów?) na kierunku.
• Krótkie przedstawienie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, wydziału oraz
kierunku.
• Omówienie planu dnia i zasad warsztatów.
• Integracyjny “warm-up dźwiękowy” (mini-zabawa z odgadywaniem
efektów dźwiękowych).
2. Część teoretyczna I – Wprowadzenie do świata dźwięku (45 min)
• Czym zajmuje się producent i realizator dźwięku – w studiu, na scenie, w
filmie, radiu i grach.
• Podstawowe pojęcia: fala dźwiękowa, częstotliwość, amplituda,
dynamika.
• Krótka historia technologii dźwiękowych – od taśmy magnetycznej po
produkcję cyfrową.
• Przegląd narzędzi pracy: mikrofony, interfejsy audio, miksery,
oprogramowanie DAW.
3. Część teoretyczna II – Dźwięk w praktyce twórczej (60 min)
• Proces produkcji dźwięku: nagranie, montaż, miks, mastering.
• Zasady kompozycji brzmienia i znaczenie estetyki dźwięku.
• Omówienie realnych projektów realizowanych przez studentów kierunku
(np. podcast, muzyka do filmu, nagranie zespołu).
• Q&A z wykładowcą i studentem – rozmowa o studiach, możliwościach
zawodowych i ścieżkach rozwoju.
4. Przerwa (15 min)
• Kawa, herbata, rozmowy z prowadzącymi i studentami.
• Możliwość obejrzenia przestrzeni uczelni i studia nagraniowego.
5. Część praktyczna I – Nagranie dźwięku (60 min)
• Podział uczestników na małe grupy.
• Demonstracja ustawienia mikrofonów i pracy przy stole mikserskim.
• Każda grupa nagrywa krótki materiał: głos, instrument, dźwięki
otoczenia lub krótką scenkę.
• Objaśnienie zasad poprawnego poziomu nagrania i kontroli sygnału.
6. Część praktyczna II – Miks i kreatywna obróbka (60 min)
• Import nagrań do programu DAW (np. Logic, Reaper, Ableton, Pro
Tools).
• Nauka podstaw montażu i miksu: głośność, panorama, EQ, reverb,
efekty.
• Tworzenie krótkiego projektu dźwiękowego (np. mini audycja,
soundscape lub spot reklamowy).
• Odsłuch i omówienie rezultatów poszczególnych grup.
7. Podsumowanie i promocja kierunku (15 min)
• Podsumowanie dnia i omówienie wrażeń uczestników.
• Przedstawienie oferty studiów i możliwości dalszego rozwoju (praktyki,
współprace, projekty artystyczne).
• Wręczenie drobnych upominków lub certyfikatów uczestnictwa.
• Zaproszenie na dni otwarte i kontakt ze studentami kierunku.
Cele warsztatów:
• Zainteresowanie uczniów praktycznym aspektem pracy z dźwiękiem.
• Promowanie kierunku poprzez doświadczenie twórcze.
• Pokazanie atmosfery studiów i nowoczesnego zaplecza DSW.
• Zachęcenie młodzieży do rozwijania pasji muzycznych i technicznych.
Uwaga! Warsztat prowadzony w pracowniach Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW, ul. Strzegomska 47
Warsztat: "Mapa kariery 3.0 – jak zaprojektować swoją przyszłość w erze AI” Od poznania własnego potencjału po alternatywne scenariusze rozwoju
Idea warsztatu
Rynek pracy zmienia się szybciej niż system edukacji, a decyzje zawodowe coraz częściej wymagają nie intuicji, lecz świadomego planowania opartego na analizie trendów, danych i własnych zasobów. Podczas warsztatu uczniowie nauczą się, jak projektować swoją karierę krok po kroku, korzystając z asystentów AI, raportów trendów rynku pracy i narzędzi interaktywnych. Stworzą osobistą mapę kariery – plan rozwoju edukacyjno-zawodowego, który łączy diagnozę potencjału z realnymi możliwościami rynku. To praktyczne zajęcia, które uczą, jak podejmować trafne decyzje dotyczące przyszłości na podstawie faktów, a nie przypadkowych opinii z internetu.
Cele warsztatu:
Rozwinąć umiejętność analizy trendów rynku pracy i zrozumieć, jak zmiany technologiczne, automatyzacja i sztuczna inteligencja wpływają na zawody i kompetencje przyszłości.
Uświadomić uczestnikom ich indywidualny potencjał – mocne strony, wartości, motywatory i styl działania – oraz pokazać, jak przekładać tę wiedzę na realne decyzje zawodowe.
Nauczyć korzystania z asystentów AI (Przewodnik w zmianie zawodowej i inne) w planowaniu rozwoju i tworzeniu alternatywnych scenariuszy kariery.
Wprowadzić uczestników w pracę z interaktywną mapą kariery 3.0, umożliwiającą wizualizację i porównanie różnych ścieżek rozwoju.
Wzmocnić kompetencje decyzyjne i refleksyjne, potrzebne do podejmowania świadomych wyborów edukacyjnych i zawodowych w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu pracy.
Zakładane rezultaty warsztatu:
Po zakończeniu warsztatu uczestnicy:
- potrafią analizować trendy i dane rynku pracy oraz wykorzystywać je w planowaniu własnych decyzji edukacyjno-zawodowych,
- znają swoje mocne strony, wartości, motywatory i predyspozycje zawodowe,
- potrafią łączyć wyniki autodiagnozy z potrzebami rynku i trendami przyszłości,
- umieją korzystać z asystentów AI ( Przewodnik w zmianie zawodowej) do projektowania ścieżek kariery i alternatywnych scenariuszy rozwoju,
- tworzą interaktywną mapę kariery 3.0 (wizualny plan działań i kierunków rozwoju),
- rozumieją, jak podejmować świadome, odpowiedzialne decyzje zawodowe w oparciu o dane, refleksję i analizę możliwości,
- potrafią ocenić ryzyka i szanse związane z wybranym kierunkiem rozwoju w zderzeniu z trendami przyszłości.
Warsztat: Dylematy startującego przedsiębiorcy
Na warsztatach analizowany będzie dylemat: Etat czy własna firma. Wybór drogi przedsiębiorczej to kolejne decyzje: Indywidualnie czy spółka; Wybór formy organizacyjno-prawnej; Nazwa firmy i logo; Rynek B2B czy B2C: Produkcja, handel czy usługi. W analizowanych procesach decyzyjnych wskazywane będą zalety i wady poszczególnych wyborów oraz związane z tym ryzyko.
Warsztat: Jak mądrze korzystać z aplikacji AI i zasobów nowych technologii w nauce – etyka, refleksja i skuteczne promptowanie w praktyce
Idea warsztatu
W świecie, w którym sztuczna inteligencja potrafi tworzyć notatki, streszczenia i eseje w kilka sekund, pojawia się nowe wyzwanie: jak nie zatracić siebie w procesie uczenia się. Ten warsztat pokazuje, że AI może być nie tylko pomocą technologiczną, ale również narzędziem rozwoju poznawczego, krytycznego myślenia i refleksji, jeśli korzystamy z niej mądrze, etycznie i z intencją nauki, a nie zastępowania myślenia.
Uczestnicy poznają praktyczne aplikacje AI wspierające proces uczenia się oraz nauczą się skutecznego i etycznego promptowania w strategii, która realnie rozwija.
Cele warsztatu
Zrozumienie, czym jest odpowiedzialne, etyczne i bezpieczne korzystanie z narzędzi AI w edukacji.
Poznanie konkretnych aplikacji AI, które pomagają w nauce, planowaniu i organizacji wiedzy.
Rozwijanie umiejętności krytycznego korzystania z zasobów cyfrowych – jak rozpoznawać rzetelne informacje i nie obniżać poziomu poznawczego.
Nauka strategii świadomego promptowania, które wspiera proces myślenia, pozwala formułować lepsze pytania i uzyskiwać bardziej wartościowe dane.
Kształtowanie postawy refleksyjnego użytkownika technologii, który potrafi integrować narzędzia AI w swoim procesie uczenia się w sposób zrównoważony i odpowiedzialny.
Zakładane rezultaty warsztatu:
Po zakończeniu zajęć uczestnicy:
rozumieją zasady etycznego i odpowiedzialnego korzystania z AI w edukacji,
potrafią rozpoznać narzędzia, które wspierają rozwój poznawczy,
tworzą własny mini-ekosystem aplikacji do nauki,
potrafią konstruować skuteczne prompty do pracy z aplikacjami AI.
Co jeszcze powinieneś wiedzieć?
Uniwersytet Dolnośląski DSW to uczelnia pełna nietuzinkowych profesjonalistów, którzy są otwarci na dyskusje i tworzą wspólnotę ze studentami.
Z uwagi na warsztatowy charakter prezentacji, spotkania wymagają zaangażowania uczestników.
Zapewniamy, że dołożymy wszelkich starań, żeby realizowany program spełnił swoje cele i przyczynił się do rozwoju Państwa uczniów. Każdy z warsztatów trwa max 45 min godzinę lekcyjną.
Działanie współfinansowane

Działanie współfinansowane jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, projekt pt. „Nowoczesne rozwiązania w funkcjonowaniu Uczelni na rzecz zwiększenia retencji studentów" (nr umowy FERS.01.05-IP.08-0034/25-00)
Jesteś w dobrym miejscu! Zmieniliśmy nazwę na Uniwersytet Dolnośląski DSW!