Laboratorium Dydaktyki - program transformatywnego nauczania dla klas 4-8 szkoły podstawowej

                                                      

  

 

 

Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej,

konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej

 

 

Program:  Edukacja IV (MF EOG 2014-2021)

Projekt:  Laboratorium Dydaktyki - program transformatywnego nauczania dla klas 4-8 szkoły podstawowej

Partnerzy: 0stfold University College, Fundacja SPARK Academy

Okres realizaji: 01.05.2022 - 30.04.2024

Budżet projektu: 192 534 Euro

www: https://eeagrants.org 

 

Projekt "Laboratorium Dydaktyki - program transformatywnego nauczania dla klas 4-8 szkoły podstawowej"

korzysta z dofinansowania o wartości 192 534 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG.

O projekcie

W ramach projektu opracowany zostanie innowacyjny program nauczania dla klas 4-8 szkoty podstawowej, integrujący wszystkie formy uczenia się w szkole (lekcje, zajęcia pozalekcyjne, projekty interdyscyplinarne, tutoring, e-learning i praca własna ucznia). Program promuje zintegrowane ujęcie procesu uczenia się, nauczania i rozwoju. Celem jest odejście od dominacji nauczania lekcyjnego i przekazu treści do edukacji dla przyszłości, wspierającej samodzielność oraz dobrostan uczniów, włączającej nowe technologie (TIK), rozwijającej kreatywność, komunikację, krytyczność i kooperację w szkole. Tworzą one warunki dla transformacji aktywności uczenia się w rozwój uczniów. Zespół projektowy tworzą 4 badacze z 0stfold University College w Halden, 4 badaczy z Dolnośląskiej Szkoty Wyższej we Wrocławiu oraz 22 nauczycieli Spark Academy w Poznaniu. W opracowaniu programu aktywnie zaangażowani będą wszyscy uczniowie szkoły. Wykorzystana zostanie metodologia interwencji formatywnych, zaangażowanych badan jakościowych, teoretyczno-metodologiczna koncepcje uczenia się P. Galperina. Współpraca zespołu projektowego obejmie m.in. warsztaty Laboratorium Dydaktyki, bezpośrednie obserwacje w szkole, lekcje badawcze, zsieciowaną analizę multimedialnych danych w Portfolio. Projekt obejmie następujące etapy: opracowanie planu badan w szkole; ewaluacja zastanej dydaktyki; projektowanie i testowanie nowych rozwiązań dydaktycznych; opracowanie publikacji - dla poprawy jakości edukacji. Przygotowany zostanie PODRĘCZNIK LABORATORIUM DYDAKTYKI SPARK AKADEMIA, który umożliwi nauczycielom z innych szkot zainicjowanie zmian w klasach 4-8 dostosowanych do lokalnych warunków, zgodnie z ideą edukacji dla przyszłości. Polscy i norwescy badacze opublikują wyniki badan prowadzonych w trakcie projektu dotyczące nowej jakości dydaktyki transformującej powiązane ze sobą aktywności uczenia się i nauczania.

Partnerzy

0stfold University College, Norway, Wydział Edukacji w 0stfold University College oferuje silne środowisko akademickie dla kształcenia nauczycieli i badan (ponad 2000 studentów i 150 pracowników). Współpracuje z ponad 140 szkołami i przedszkolami w całej Norwegii. Zajmuje wiodącą pozycję w Norwegii w zakresie kształcenia online, wzmacniając kompetencje cyfrowe nauczycieli wymagane w klasach (oferuje cztery MOOCs, a trzy MOOCs są w trakcie opracowywania). Przyjmując centralne założenia teorii pedagogicznej P. Galperina, badacze z Wydziału opracowali model projektowania MOOCs i środowisk online, aby ułatwić studentom rozwój konceptualnego rozumienia i wiedzy o tym, jak uczyć się online. Zaproponowany model może być również zaadoptowany w tradycyjnej edukacji, aby wzmocnić uczenie się i rozwój studentów jako uczących się.

 

 

 

Fundacja Spark Academy (SPARK) w Poznaniu prowadzi od 2016 autorską szkołę podstawową i liceum. Celem działań SPARK jest towarzyszenie uczniowi w przejściu z etapu, w którym jest zależny od dorosłych, ku coraz większej samodzielności i niezależności. Samodzielność od najmłodszych lat potrzebuje praktyki, działania i doświadczania dostosowanych do możliwości rozwojowych ucznia. Nauczyciel w SPARK odpowiada za organizację kształcenia, pobudza do myślenia, dostarcza problemy, monitoruje, wspiera samodzielne poszukiwania i pomaga w podsumowaniu. Uczeń aktywnie poszukuje, stawia hipotezy, sprawdza, robi błędy i wyciąga wnioski. Nauczyciele pracują innowacyjnymi metodami, jak np. interdyscyplinarne projekty w ramach zajęć, międzynarodowy program nauczania (IPC), nauka w grupach mieszanych wiekowo (6-9; 10-12), dni przedsiębiorczości, dni projektowe (dzień wolny od zajęć na realizację projektów własnych uczniów, rozwój pasji i zainteresowań), tutoring. 

Aktualności

Otwarta konferencja i warsztaty dla nauczycieli: Problem-Based Learning PBL - Projektowanie aktywności uczenia (się) w klasie, Wrocław, 14.03.2024

 

W trakcie konferencji zapoznasz się z założeniami nauczania problemowego w klasie (PBL) oraz poznasz praktyczne rozwiązania przetestowane w projekcie Laboratorium Dydaktyki w szkole Spark Academy wraz z zespołem badaczy z Østfold University College w Halden w Norwegii i Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.

 

W programie: 

  • Creating Engaging Learning Activities: Strategies and Insights- Tworzenie angażujących aktywności edukacyjnych: Strategie i spostrzeżenia  

          Irina Engeness, profesor Østfold University College w Halden, Norwegia (wykład będzie tłumaczony)

 

  • Nauczanie problemowe w praktyce: przykłady z lekcji matematyki i projektów interdyscyplinarnych

          Łukasz Korycki, Damian Woźnicki, nauczyciele Spark Academy w Poznaniu 

Wyjazdowe warsztaty pisarskie (portfolio II)

Październik 2023

Zespół nauczycieli Spark Academy spotkał się z badaczami z DSW podczas trzydniowego warsztatu skupionego na przygotowaniu Podręcznika Laboratorium dydaktyki  Spark Academia, prezentującego model pracy szkoły wraz z przykładami dobrych praktyk pokazujących założenia całościowej dydaktyki dla klas 4-8. 

Warsztaty w Spark Academy

Sierpień 2023

Sławomir Krzychała i Beata Zamorska spotkali się z nauczycielami na dwudniowych warsztatach, podczas których pracowali nad transformatywnymi strategiami nauczania nie tylko w klasach 4-8, ale także wypracowywali „pomost” współpracy nauczycieli i dzieci z klas 1-3 i 4-5 (w ramach Learning and Trainig Mobility no 3).

Zespoły badawcze w Spark Academy (portfolio II)

Luty – Październik 2023

W tym etapie projektu nauczyciele Spark Academy  testowali nowe rozwiązania wypracowane
w trakcie wyjazdu studyjnego do Norwegii. Badacze DSW przeprowadzali warsztaty i konsultacje z zespołami nauczycieli. Przepracowano rozwiązania związane z organizacją kształcenia, życiem szkoły i przestrzenią budynku szkolnego. Gruntownie wypracowano autorską koncepcję sparkowej między-przedmiotowej organizacji kształcenia SMOK, obejmującą projekty edukacyjne. Wdrożono metodę nauczania problemowego P. Gaplerin’a w nauczanie przedmiotowe.

Wizyta studyjna nauczycieli Spark Academy i badaczy DSW w Norwegii

Luty 2023

Nauczyciele Spark Academy i polscy badacze odwiedzili cztery szkoły różniące się stylami organizacji i pracy. W każdej z nich uczestniczyli w zajęciach, spotkaniach z uczniami i nauczycielami. Była to okazja do nawiązania bezpośrednich kontaktów pomiędzy polskimi i norweskimi nauczycielami wraz pomysłami na dalszą współpracę. Oprócz wizyt w szkołach nauczyciele wzięli udział w warsztatach w Ostfold University College, związanych z transformatywnym uczeniem (Learning and Trainig Mobility no 2)

Zespoły badawcze w Spark Academy (portfolio I)

Październik 2022 - styczeń 2023

Zespoły nauczycieli przeprowadziły badanie dotychczasowej praktyki dydaktycznej w trakcie bezpośredniej pracy z uczniami klas 4-8. Wykorzystano jakościowe metody zbierania danych (obserwacje wideo, mini-wywiady z uczniami, prace uczniów, opisy gęste). Zebrane materiały przygotowano i opisano zgodnie z wytycznymi Konspektu Nauczyciela-Badacza. Dodatkowo badacze DSW przeprowadzili konsultacje z każdym zespołem przedmiotowym.

Warsztaty w Spark Academy

Październik 2022

Nauczyciele Spark Academy uczestniczyli w warsztatach, podczas których zapoznali się z metodologią laboratorium dydaktyki, koncepcją uczenia się - nauczania P. Galperina oraz rozpoczęli pracę z Konspektem Nauczyciela-Badacza. Pięciodniowa obecność norweskich i polskich badaczy w szkole dała nauczycielom okazję do konsultacji, rozmów i wymiany doświadczeń (Learning and Trainig Mobility no 1).

Spotkanie zespołu projektowego w Ostfold University College

Faculty of Teacher Education and Languages

Czerwiec 2022.

Ewa Raba i Małgorzata Moszyk (Spark Academy) oraz Sławomir Krzychała i Beata Zamorska (DSW) spotkali się z badaczkami norweskimi Iriną Engennes, Lin E. Sandhaugh Rmberg, Sigrun Staal Hafstad w celu opracowania szczegółowego programu pracy laboratorium dydaktyki, technik oraz narzędzi badawczych, z których nauczyciele będą mogli korzystać na poszczególnych etapach projektu. 

Skontaktuj się z nami