Uniwersytet Dolnośląski DSW i Szkoła Podstawowa nr 90 im. prof. Stanisława Tołpy we Wrocławiu zapraszają nauczycielki i nauczycieli szkół podstawowych na szkolenie pt. „Wykorzystanie filozofowania z dziećmi i podejścia STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej”.  

 

W czasie szkolenia zaprezentujemy materiały dydaktyczne opracowane w toku międzynarodowego projektu „Edukacja na rzecz zrównoważonego środowiska: włączanie P4C do edukacji STEAM” oraz zaprosimy do udziału w warsztatach.  

 

Udział w szkoleniu jest bezpłatny. Liczba miejsc jest ograniczona; o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Organizatorzy zapewniają posiłek. Osoby uczestniczące w całości szkolenia otrzymają zaświadczenie.  

 

Termin: 15.10.2025, godz. 9.00-15.00 

Miejsce: Uniwersytet Dolnośląski DSW, ul. Strzegomska 55, Wrocław  

Na zgłoszenia czekamy do 30.09.2025 r. 

Ramowy program:  

  • 9.00-12.30 
    • Wykład wprowadzający: Kamil Śliwowski, Jak edukacja STEAM przygotowuje na niepewną przyszłość? 

    • Prezentacja materiałów dydaktycznych: kurs online dla nauczycieli i nauczycielek, baza opowiadań na temat zmian klimatycznych, scenariusze zajęć i przykłady aktywności, które można realizować z uczniami i uczennicami 

  • 12.30-13.30: Obiad  
  • 13.30-15.00: Warsztaty (proszę wybrać jeden; liczba miejsc ograniczona) 

LINK DO ZAPISÓW

 

Warsztat 1 

  • Dociekania filozoficzne o kryzysie klimatycznym 
  • Prowadzenie: Ireneusz Poniatowski  
  • Kryzys klimatyczny jest dla wielu z nas wciąż zbyt odległy, by myśleć o nim jako o naszym kryzysie, a dyskusje filozoficzne wydają się zbyt abstrakcyjne i oderwane od rzeczywistości, by znaleźć na nie czas. Na warsztacie przyjrzymy się, jak stawianie filozoficznych pytań pozwala nam rozumieć otaczający nas świat i poszukiwać odpowiedzi na palące problemy współczesności. Przekonamy się również, że myśleć filozoficznie może każdy – nawet bez znajomości historii filozofii. 

Warsztat 2 

  • Zrównoważony rozwój w edukacji – praktycznie 
  • Prowadzenie: Agnieszka Stachnik 
  • Udział w warsztatach pozwoli w przystępny i angażujący sposób poznać ideę zrównoważonego rozwoju. Dzięki interaktywnym grom i symulacjom przekonasz się, jak wprowadzać tę tematykę na lekcjach w sposób ciekawy i bliski uczniom. Materiały dydaktyczne zaprezentowane podczas spotkania pomogą przełożyć teorię na praktykę. Zrównoważony rozwój przestanie być jedynie abstrakcyjnym pojęciem, a stanie się konkretnym narzędziem do pracy z uczniami, inspirując do refleksji nad przyszłością naszej planety. 

Warsztat 3 

  • Różne przyszłości edukacji - gra z trendami, która może Ci pomóc przygotować się do zmian 
  • Prowadzenie: Kamil Śliwowski  
  • Przyzwyczajamy się do tempa zmian, jakie zachodzą wokół nas, ale czy na pewno dajemy sobie czas i przestrzeń, by je zrozumieć? Aby porozmawiać o nich z bliskimi, z uczniami? Sprawczość wobec wszechobecnych technologii, kryzysu klimatycznego, przemian społecznych i politycznych, to nie tylko edukacja w duchu STEAM, to również umiejętność zachowania niezależności i krytycznej oceny tego, w jakim stopniu chcemy. Podczas tego warsztatu zastanowimy się, dokąd mogą doprowadzić nas trendy technologiczne i zmiany klimatyczne, które już dziś wpływają na szkołę, edukatorów i uczniów. 

 

Dofinansowane ze środków UE na podstawie umowy nr 2023-1-PL01-KA220-SCH-000157049. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.

 

Czytaj więcej