Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses

Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej/ Cooperation partnerships in school education
Kierowniczka projektu/ Project leader: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW 
Czas trwania/ Duration: 01.11.2023 - 31.10.2025
Wartość projektu/ Project lump sum: 250 000 EUR

 

Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Dolnośląski DSW (lider) w partnerstwie z Ogres Centra pamatskola (Łotwa), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turcja), Bursa Uludag Universitesi (Turcja), Learning Hub Friesland (Holandia), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu.

 

The project is lead by the DSW University of Lower Silesia in partnership with Ogres Centra pamatskola (Latva), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Türkiye), Bursa Uludag Universitesi (Türkiye), Learning Hub Friesland (Netherlands), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu (Poland).

 

Celem głównym projektu jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych stosujących podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) w wykorzystaniu metody dociekań filozoficznych z dziećmi (Philosophy for Children, P4C) do swoich działań edukacyjnych w celu podniesienia świadomości uczniów i uczennic w zakresie problematyki dotyczącej środowiska naturalnego i zmiany klimatu

The main objective of the SUSENSTEAM-P4C project is to support elementary and/or middle school teachers using the STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) approach to integrate the Philosophy for Children (P4C) method into their educational activities in order to raise their students’ awareness of environmental and climate change issues.

CO-funded by the European Union

Partnerzy/Partners

Rezultaty/ Deliverables

Kurs online dla nauczycielek i nauczycieli, pokazujący, w jaki sposób można wykorzystać filozofowanie z dziećmi i podejście STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej. Kurs jest bezpłatny. Aby wziąć w nim udział wystarczy się zarejestrować. / An online course for teachers that demonstrates how to use philosophy for children (P4C) and the STEAM approach in climate and environmental education. The course is free of charge. To participate, simply register.

ENG: P4C and STEAM in climate and environmental education in elementary school

PL: P4C i STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej w szkole podstawowej

LAV: P4C un STEAM klimata un vides izglītībā pamatskolā

TR: İlkokulda iklim ve çevre eğitiminde P4C ve STEAM

NL: Duurzaamheidsgericht onderwijs door P4C-methoden te integreren in STEAM-lessen

 

Portfolio of stories / Baza opowiadań

Zbiór opowiadań na temat zmiany klimatu, napisanych przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, w wersji tekstowej i w formie animacji. Opowiadania można wykorzystywać między innymi jako materiał wyjściowy w trakcie sesji dociekań filozoficznych.

Opowiadania dostępne są w językach polskim, angielskim, łotewskim, holenderskim i tureckim. / A collection of stories about climate change, written by teachers participating in the project, in text and animation form. The stories can be used, among other things, as the stimulus for philosophical inquiry sessions. The stories are available in Polish, English, Latvian, Dutch, and Turkish.

 

Baza przykładów dobrych praktyk / Online case pool

Baza przykładowych aktywności realizowanych z dziećmi przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, dotyczących kwestii klimatycznych i środowiskowych. Dostarcza pomysłów na różnego rodzaju działania, które można wykorzystać w trakcie zajęć szkolnych. / A pool of sample activities carried out with children by teachers participating in the project, concerning climate and environmental issues. It provides ideas for various types of activities that can be used during school lessons.

 

Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych

Przykładowe scenariusze zajęć dotyczących tematyki klimatycznej i środowiskowej, bazujących na modelu integracji dociekań filozoficznych i podejścia STEAM. Scenariusze można realizować w ramach bloków projektowych lub podczas zajęć pozalekcyjnych.

 

Lesson plans for elementary schools

Sample lesson plans on climate and environmental topics, based on a model that integrates Philosophy for Children (P4C) and the STEAM approaches. The lesson plans can be implemented as part of project-based learning during school hours or as extracurricular activities.

Wydarzenia/ Events

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: zdjęcie grupowe uczestników projektu

Projekt rozpoczęliśmy w listopadzie 2023 roku spotkaniem otwierającym we Wrocławiu, na którym obecni byli wszyscy partnerzy. Oprócz spotkań dotyczących działań w projekcie wzięliśmy udział w warsztacie Mozaika klimatyczna, który poprowadziła dla nas Katarzyna Udrycka, konsultantka w obszarze transformacji ekologicznej firm, ochrony bioróżnorodności i zmian klimatu.

We started the project in November 2023 with an opening meeting in Wrocław, during which all partners were present. In addition to meetings regarding project activities, we took part in the Climate Mosaic workshop, led by Katarzyna Udrycka, a consultant in the field of ecological transformation of companies, biodiversity protection and climate change.

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: uczestnicy podczas spotkania W maju 2024 roku w Leeuwarden w Holandii

W maju 2024 roku w Leeuwarden w Holandii odbyło się drugie spotkanie zespołu. Pracowaliśmy nad kursem online dla nauczycielek i nauczycieli oraz planowaliśmy kolejne działania. Dodatkowo członkowie zespołu z uniwersytetu w Bursie przygotowali warsztaty dociekań filozoficznych, w których wzięły udział wszystkie osoby uczestniczące w spotkaniu.

In May 2024, the team's second meeting took place in Leeuwarden, the Netherlands. We worked on an online course for teachers and planned further activities. Additionally, team members from the Uludag University prepared philosophical inquiry workshops in which all participants took part.

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: uczestnicy podczas spotkania w styczniu 2025 roku w Bursie w Turcji

Trzecie spotkanie zespołu odbyło się w styczniu 2025 roku w Bursie w Turcji. W czasie spotkania kontynuowaliśmy pracę nad zadaniami, w tym zwłaszcza nad bazą opowiadań na temat zmiany klimatu, napisanych przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie.

Planowaliśmy także zajęcia pozalekcyjne, które będą realizowane wiosną w szkołach. Szkoły zainicjowały współpracę w ramach eTwinning, do której zostaną zaproszone także placówki spoza konsorcjum. W czasie spotkania odwiedziliśmy również jedną ze szkół średnich w Bursie.

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: uczestnicy podczas spotkania w styczniu 2025 roku w Bursie w Turcji

The third team meeting took place in January 2025 in Bursa, Türkiye. During the meeting, we continued working on various tasks, particularly focusing on the collection of short stories about climate change written by the teachers participating in the project. 

We also planned extracurricular social club activities that will be implemented in schools in the spring. The schools initiated collaboration within the eTwinning platform, which will also involve institutions outside the consortium. During the meeting, we also visited a secondary school in Bursa.

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: uczestnicy projektu podczas spotkania we wrześniu 2025 roku, w Ogre na Łotwie

We wrześniu 2025 roku, w Ogre na Łotwie, odbyło się ostatnie spotkanie zespołu. Skoncentrowaliśmy się na podsumowaniu i ocenie wykonanych zadań oraz planowaniu spotkań prezentujących wyniki projektu w poszczególnych krajach. 

Obejrzeliśmy pokaz tańców ludowych, przygotowany przez uczniów i uczennice goszczącej nas szkoły podstawowej, a także zwiedziliśmy bibliotekę publiczną w Ogre oraz Wydziały Przyrodniczy i Nauk Ścisłych Uniwersytetu w Rydze, mieszczące się w przyjaznych środowisku naturalnemu budynkach.

Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education Into STEAM Courses | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: uczestnicy projektu podczas spotkania we wrześniu 2025 roku, w Ogre na Łotwie

In September 2025, the final team meeting was held in Ogre, Latvia. We focused on summarizing and evaluating the completed tasks, as well as planning multiplier events to present the project results in each participating country.

We watched a traditional folk dance performance prepared by the students from the host primary school. We also visited the public library in Ogre as well as the Faculties of Natural Sciences and Science at the University of Riga, housed in sustainable, environmentally friendly buildings.

Wydarzenia podsumowujące / Multiplier events

 

Polska / Poland

Uniwersytet Dolnośląski DSW i Szkoła Podstawowa nr 90 im. Prof. S. Tołpy zakończyły projekt wydarzeniem pt. „Wykorzystanie filozofowania z dziećmi i podejścia STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej”, skierowanym do osób pracujących w szkołach. Przedstawiliśmy materiały dydaktyczne opracowane w czasie projektu, a zespół ze szkoły podstawowej – w tym uczennice i uczniowie – opowiedział o przeprowadzonych zajęciach. Zorganizowaliśmy także wystawę dokumentacji z zajęć, która wzbudziła duże zainteresowanie. Osoby uczestniczące w wydarzeniu wysłuchały także wykładu Kamila Śliwowskiego, eksperta STEAM i kompetencji cyfrowych, oraz wzięły udział w warsztatach dotyczących dociekań filozoficznych, zrównoważonego rozwoju i przyszłości edukacji. Uzupełnieniem wydarzenia był warsztat Mozaika Klimatyczna Quiz, prowadzony przez Małgorzatę Słowińską z ruchu Rodzice dla Klimatu.

The University of Lower Silesia and Prof. S. Tołpa Primary School No. 90 concluded the project with an event entitled “The use of Philosophy for Children and the STEAM approach in climate and environmental education,” aimed at primary school teachers and other educators. We presented the educational materials developed during the project, and the partner school team, including students, talked about the social club activities they had conducted. We also organised an exhibition featuring documentation from the social clubs, which generated considerable interest. Participants listened to a lecture by Kamil Śliwowski, an expert in STEAM and digital competencies, and participated in workshops on philosophical inquiry, sustainable development, and the future of education. The event was complemented by a Climate Fresk Quiz workshop led by Małgorzata Słowińska from the Parents for Climate movement.

 

Turcja / Türkiye

W Turcji wydarzenie promujące projekt zorganizowały OMEM i Uniwersytet Uludağ. Wydarzenie odbyło się w szkole średniej Macide Gazioğlu i zgromadziło 72 nauczycieli, którzy mieli okazję wysłuchać prezentacji na temat projektu i poznać możliwości praktycznego wykorzystania opracowanych materiałów. Uczestnicy zapoznali się z kursem online dotyczącym integracji P4C i STEAM, platformą cyfrową zawierającą bazę opowiadań P4C, ramami kompetencji przewidzianych dla dzieci w wieku 10–14 lat w obszarze edukacji środowiskowej, zajęciami pozalekcyjnymi promującymi zrównoważony rozwój oraz bazą dobrych praktyk w zakresie wykorzystania P4C i STEAM w klasie.

The multiplier event for the SUSENSTEAM P4C project in Türkiye was organized by OMEM in collaboration with Uludağ University. It was held at Macide Gazioğlu Secondary School and brought together 72 teachers. The dissemination event featured comprehensive presentations on the SUSENSTEAM P4C project, including detailed overviews of the deliverables, followed by interactive and practical applications. Participants were introduced to the online course on P4C and STEAM integration, the digital platform for P4C stories, the competency framework for integrating the P4C method with STEAM education in courses focused on the sustainable environment for ages 10–14, social club activities promoting environmental sustainability and the online case pool supporting classroom implementation.
 

Klauzula odpowiedzialności/ Disclaimer

Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.


Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author or authors only and do not necessarily reflect those of the European Union or the Foundation for the Development of the Education System. Neither the European Union nor the entity providing the grant can be held responsible for them

Strona nie znaleziona | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: Dymek

Masz wątpliwości?

Nie wiesz, który kierunek jest dla Ciebie?
Strona nie znaleziona | Uniwersytet Dolnośląski DSW we Wrocławiu: Książka

Już wiesz co chcesz studiować?

Wypełnij krótki formularz i rozpocznij proces rekrutacji