Program: Akcja 2. Współpraca organizacji i instytucji/ „Partnerstwa współpracy” w sektorze edukacji szkolnej/ Cooperation partnerships in school education
Kierowniczka projektu/ Project leader: dr hab. Katarzyna Gawlicz, prof. Uniwersytetu DSW
Czas trwania/ Duration: 01.11.2023 - 31.10.2025
Wartość projektu/ Project lump sum: 250 000 EUR
Projekt realizowany jest przez Uniwersytet Dolnośląski DSW (lider) w partnerstwie z Ogres Centra pamatskola (Łotwa), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Turcja), Bursa Uludag Universitesi (Turcja), Learning Hub Friesland (Holandia), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu.
The project is lead by the DSW University of Lower Silesia in partnership with Ogres Centra pamatskola (Latva), Osmangazi Ilce Milli Egitim Mudurlugu (Türkiye), Bursa Uludag Universitesi (Türkiye), Learning Hub Friesland (Netherlands), Gmina Wrocław Organ Prowadzący dla Szkoły Podstawowej nr 90 im. prof. S. Tołpy we Wrocławiu (Poland).
Celem głównym projektu jest wsparcie nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych stosujących podejście STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) w wykorzystaniu metody dociekań filozoficznych z dziećmi (Philosophy for Children, P4C) do swoich działań edukacyjnych w celu podniesienia świadomości uczniów i uczennic w zakresie problematyki dotyczącej środowiska naturalnego i zmiany klimatu
The main objective of the SUSENSTEAM-P4C project is to support elementary and/or middle school teachers using the STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) approach to integrate the Philosophy for Children (P4C) method into their educational activities in order to raise their students’ awareness of environmental and climate change issues.
Rezultaty/ Deliverables
Kurs online dla nauczycielek i nauczycieli, pokazujący, w jaki sposób można wykorzystać filozofowanie z dziećmi i podejście STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej. Kurs jest bezpłatny. Aby wziąć w nim udział wystarczy się zarejestrować. / An online course for teachers that demonstrates how to use philosophy for children (P4C) and the STEAM approach in climate and environmental education. The course is free of charge. To participate, simply register.
ENG: P4C and STEAM in climate and environmental education in elementary school
PL: P4C i STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej w szkole podstawowej
LAV: P4C un STEAM klimata un vides izglītībā pamatskolā
TR: İlkokulda iklim ve çevre eğitiminde P4C ve STEAM
NL: Duurzaamheidsgericht onderwijs door P4C-methoden te integreren in STEAM-lessen
Portfolio of stories / Baza opowiadań
Zbiór opowiadań na temat zmiany klimatu, napisanych przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, w wersji tekstowej i w formie animacji. Opowiadania można wykorzystywać między innymi jako materiał wyjściowy w trakcie sesji dociekań filozoficznych.
Opowiadania dostępne są w językach polskim, angielskim, łotewskim, holenderskim i tureckim. / A collection of stories about climate change, written by teachers participating in the project, in text and animation form. The stories can be used, among other things, as the stimulus for philosophical inquiry sessions. The stories are available in Polish, English, Latvian, Dutch, and Turkish.
Baza przykładów dobrych praktyk / Online case pool
Baza przykładowych aktywności realizowanych z dziećmi przez nauczycielki i nauczycieli uczestniczących w projekcie, dotyczących kwestii klimatycznych i środowiskowych. Dostarcza pomysłów na różnego rodzaju działania, które można wykorzystać w trakcie zajęć szkolnych. / A pool of sample activities carried out with children by teachers participating in the project, concerning climate and environmental issues. It provides ideas for various types of activities that can be used during school lessons.
Scenariusze zajęć dla szkół podstawowych
Przykładowe scenariusze zajęć dotyczących tematyki klimatycznej i środowiskowej, bazujących na modelu integracji dociekań filozoficznych i podejścia STEAM. Scenariusze można realizować w ramach bloków projektowych lub podczas zajęć pozalekcyjnych.
Lesson plans for elementary schools
Sample lesson plans on climate and environmental topics, based on a model that integrates Philosophy for Children (P4C) and the STEAM approaches. The lesson plans can be implemented as part of project-based learning during school hours or as extracurricular activities.
Wydarzenia/ Events
Wydarzenia podsumowujące / Multiplier events
Polska / Poland
Uniwersytet Dolnośląski DSW i Szkoła Podstawowa nr 90 im. Prof. S. Tołpy zakończyły projekt wydarzeniem pt. „Wykorzystanie filozofowania z dziećmi i podejścia STEAM w edukacji klimatycznej i środowiskowej”, skierowanym do osób pracujących w szkołach. Przedstawiliśmy materiały dydaktyczne opracowane w czasie projektu, a zespół ze szkoły podstawowej – w tym uczennice i uczniowie – opowiedział o przeprowadzonych zajęciach. Zorganizowaliśmy także wystawę dokumentacji z zajęć, która wzbudziła duże zainteresowanie. Osoby uczestniczące w wydarzeniu wysłuchały także wykładu Kamila Śliwowskiego, eksperta STEAM i kompetencji cyfrowych, oraz wzięły udział w warsztatach dotyczących dociekań filozoficznych, zrównoważonego rozwoju i przyszłości edukacji. Uzupełnieniem wydarzenia był warsztat Mozaika Klimatyczna Quiz, prowadzony przez Małgorzatę Słowińską z ruchu Rodzice dla Klimatu.
The University of Lower Silesia and Prof. S. Tołpa Primary School No. 90 concluded the project with an event entitled “The use of Philosophy for Children and the STEAM approach in climate and environmental education,” aimed at primary school teachers and other educators. We presented the educational materials developed during the project, and the partner school team, including students, talked about the social club activities they had conducted. We also organised an exhibition featuring documentation from the social clubs, which generated considerable interest. Participants listened to a lecture by Kamil Śliwowski, an expert in STEAM and digital competencies, and participated in workshops on philosophical inquiry, sustainable development, and the future of education. The event was complemented by a Climate Fresk Quiz workshop led by Małgorzata Słowińska from the Parents for Climate movement.
Turcja / Türkiye
W Turcji wydarzenie promujące projekt zorganizowały OMEM i Uniwersytet Uludağ. Wydarzenie odbyło się w szkole średniej Macide Gazioğlu i zgromadziło 72 nauczycieli, którzy mieli okazję wysłuchać prezentacji na temat projektu i poznać możliwości praktycznego wykorzystania opracowanych materiałów. Uczestnicy zapoznali się z kursem online dotyczącym integracji P4C i STEAM, platformą cyfrową zawierającą bazę opowiadań P4C, ramami kompetencji przewidzianych dla dzieci w wieku 10–14 lat w obszarze edukacji środowiskowej, zajęciami pozalekcyjnymi promującymi zrównoważony rozwój oraz bazą dobrych praktyk w zakresie wykorzystania P4C i STEAM w klasie.
The multiplier event for the SUSENSTEAM P4C project in Türkiye was organized by OMEM in collaboration with Uludağ University. It was held at Macide Gazioğlu Secondary School and brought together 72 teachers. The dissemination event featured comprehensive presentations on the SUSENSTEAM P4C project, including detailed overviews of the deliverables, followed by interactive and practical applications. Participants were introduced to the online course on P4C and STEAM integration, the digital platform for P4C stories, the competency framework for integrating the P4C method with STEAM education in courses focused on the sustainable environment for ages 10–14, social club activities promoting environmental sustainability and the online case pool supporting classroom implementation.
Klauzula odpowiedzialności/ Disclaimer
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji Programu Erasmus+. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nieodpowiedzialności.
Co-funded by the European Union. Views and opinions expressed are however those of the author or authors only and do not necessarily reflect those of the European Union or the Foundation for the Development of the Education System. Neither the European Union nor the entity providing the grant can be held responsible for them