Czego się dowiesz?

Wiele firm wykorzystuje marketing do zdobywania nowych klientów i efektywniejszej sprzedaży swoich produktów lub usług. Z tego względu na portalach z ogłoszeniami wciąż pojawiają się oferty pracy w marketingu – na przykład na stanowiskach specjalisty ds. marketingu, PR-owca czy osoby zajmującej się prowadzeniem mediów społecznościowych firmy.

 

Jakie kompetencje i predyspozycje są potrzebne do rozpoczęcia kariery w tej branży?

Rola marketingu w obecnym świecie

O ile osiedlowy sklep spożywczy czy największa hurtownia materiałów budowlanych w regionie raczej nie potrzebują zaprzątać sobie głowy marketingiem (bez problemu znajdą klientów na swoje produkty), o tyle jednak większość firm jest zmuszona do prowadzenia aktywnych działań marketingowych – zarówno w celu dotarcia do nowych klientów i utrzymania dotychczasowych, jak i do wzmocnienia swojej pozycji na rynku i wyprzedzenia konkurencji. Marketing zwiększa również świadomość marki, co ma kluczowe znaczenie m.in. dla firm, które dopiero zaczynają swoją działalność lub wprowadzają do swojej oferty nowe produkty i usługi, zwłaszcza jeśli są nietypowe i nie wiadomo, czy faktycznie wzbudzą zainteresowanie potencjalnych klientów.  

 

Z tego względu popyt na specjalistów ds. marketingu (niezależnie, czy mowa o marketing menedżerach czy np. osobach zajmujących się mediami społecznościowymi firmy) cały czas utrzymuje się na wysokim poziomie. To z kolei sprawia, że wiele osób rozważa rozpoczęcie kariery w marketingu. Jakie predyspozycje trzeba jednak mieć, by poradzić sobie w jednym z zawodów w tej branży? 

Predyspozycje do zawodu marketing menedżera

Marketing Manager to osoba odpowiedzialna za zarządzanie działaniami marketingowymi w firmie i nadzorowanie ich wykonywania. Z tego względu pracownicy zajmujący to stanowisko muszą być zarówno doskonałymi organizatorami, jak i osobami niezwykle komunikatywnymi, skrupulatnymi, sumiennymi, jak i kreatywnymi jednocześnie. Z jednej strony Marketing Manager musi przede wszystkim zarządzać zespołem i pilnować, by strategia marketingowa była nie tylko spójna, ale też odpowiednio realizowana. Z drugiej strony to właśnie Marketing Managerowie są najczęściej odpowiedzialni za tworzenie wspomnianej strategii, co z kolei wymaga pewnej dozy kreatywności i… analitycznego myślenia.

 

Marketing Manager zajmuje się bowiem zazwyczaj nie tyle co samą kreacją, co raczej wytyczaniem pewnego kierunku działań marketingowych. Do tego konieczne jest natomiast posiadanie odpowiednich danych i umiejętność wyciągania z nich właściwych wniosków. Tym samym osoby chcące kierować działem marketingu muszą posiadać sporo różnych umiejętności i predyspozycji – a także, oczywiście, doświadczenia z pracy w branży i odpowiedniej wiedzy. Tę można z kolei zdobyć m.in. na studiach – w ofercie Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW znajduje się marketing i social media na kierunku zarządzanie.

Praca w marketingu, grafice czy social media?

Sprawdź kierunki studiów I stopnia

Predyspozycje do wykonywania zawodów PR-owca i social media menedżera

Nieco inne predyspozycje wymagają natomiast zawody specjalisty ds. PR czy social media menedżera. W tym pierwszym przypadku najistotniejszą rolę odgrywają komunikatywność i umiejętność pracy pod presją – w razie jakiegokolwiek kryzysu wizerunkowego PR-owiec musi umieć reagować szybko i zdecydowanie. Z kolei social media menedżer powinien być nie tylko kreatywny i komunikatywny, ale też – znać bieżące trendy, a przede wszystkim – umieć porozumieć się z potencjalnym odbiorcą contentu w mediach społecznościowych. Często social media menedżerowie są bowiem jednocześnie „moderatorami”, wchodzącymi w interakcję z internautami oraz pilnującymi „porządku” w komentarzach.

Kto powinien rozważyć pracę w marketingu?

Do pracy w marketingu, ze względu na konieczność łączenia różnych umiejętności, stworzone są osoby, które szybko się uczą, są komunikatywne, otwarte i ciekawe świata. Przyda się również umiejętność analitycznego myślenia i wyciągania wniosków czy zdolność do pracy pod sporą presją. Tym samym praca w marketingu jest dość wymagająca. Nie ma jednak wątpliwości, że jednocześnie jest to jedna z najciekawszych, najbardziej dynamicznych branż, co dla wieku osób jest niezwykle istotne. Ważne jest także to, że popyt na specjalistów działających w różnych dziedzinach marketingu ciągle rośnie – to istotna informacja dla osób, które planują przebranżowić się i rozpocząć karierę w tej branży. 

Zobacz więcej

Jeśli interesują Cię inne porady, zobacz spis wszystkich artykułów.

 

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o studiach na Uniwersytecie Dolnośląskim DSW, wybierz odpowiedni produkt: