wg znowelizowanych (2011 r) przepisów dotyczących stopni i tytułu naukowego na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu
Informacje ogólne
Wydział Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu posiada uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie pedagogika.
Zasady przeprowadzania postępowania habilitacyjnego obowiązującego na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu są oparte na:
- Ustawie o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki z dnia 14 marca 2003 roku (Dz. U. nr 65 poz.595 z późn. zm.) zwanej dalej Ustawą.
- Rozporządzeniu Ministra Nauki i szkolnictwa Wyższego z dnia 22 września 2011 w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postepowaniu o nadanie tytułu profesora (Dz. U. nr 204 poz. 1200) zwanego dalej Rozporządzeniem
- Statucie Dolnośląskiej Szkoły Wyższej
Warunki wymagane od kandydata
Posiadanie stopnia naukowego doktora i uzyskanie znacznego dorobku naukowego potwierdzonego pracami opublikowanymi po otrzymaniu stopnia doktora, stanowiące znaczny wkład autora w rozwój określonej dyscypliny naukowej (Ustawa art. 16 ust. 1)
Osiągnięcie, o którym mowa w ust. 1, może stanowić:
a) dzieło opublikowane w całości lub w zasadniczej części albo jednotematyczny cykl publikacji;
b) zrealizowane oryginalne osiągnięcia projektowe, konstrukcyjne, technologiczne;
c) część pracy zbiorowej, jeżeli opracowanie wydzielonego zagadnienia jest indywidualnym wkładem osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego.
Dokumentacja do wszczęcia postepowania habilitacyjnego
1. Wniosek o wszczęcie postepowania habilitacyjnego habilitant składa do Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów (Rozporządzenie §12.2) . We wniosku wskazuje jednostkę organizacyjną do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego.
2. Do wniosku należy dołączyć (Rozporządzenie §12.2):
a) oryginał albo poświadczoną przez jednostkę wydającą dyplom – kopię dokumentu stwierdzającego posiadanie stopnia doktora;
b) autoreferat przedstawiający opis osiągnięć naukowych habilitanta w formie papierowej i elektronicznej, w języku polskim i angielskim
c) wykaz opublikowanych prac naukowych i twórczych prac zawodowych w formie papierowej i elektronicznej w języku polskim i angielskim;
d) informacje o:
3. Wniosek o wszczęcie postepowania habilitacyjnego z załącznikami należy dostarczyć w dwóch egzemplarzach zarówno w formie papierowej jak i elektronicznej (Rozporządzenie §12.3).
4. Wniosek o wszczęcie postepowania habilitacyjnego wraz z autoreferatem habilitanta umieszcza się na stronie internetowej Centralnej Komisji (Rozporządzenie §12.4).
Przebieg postępowania habilitacyjnego
1. Centralna Komisja w terminie 7 dni od otrzymania dokumentów dokonuje oceny formalnej wniosku. W przypadku uznania wniosku za niekompletny lub niedopowiadający wymogom ustawy Centralna Komisja wzywa do jego uzupełnienia, wskazując sposób i wyznaczając termin uzupełnienia wniosku (Ustawa, art. 18a ust. 4)
2. Centralna Komisja wskazanej przez Habilitanta jednostce wersję elektroniczną dokumentów habilitanta, zwracając się o zgodę na przeprowadzenie postepowania habilitacyjnego. Rada Wydziału wskazanej jednostki podejmuje uchwałę o wyrażaniu zgody lub odmowie przeprowadzenia postępowania. Uchwałę Rady Wydziału dostarcza się do Centralnej Komisji.
3. W przypadku zgody na przeprowadzenia postępowania, Rada Wydziału podejmuje także uchwalę, w której wyznacza trzech członków komisji habilitacyjnej w tym sekretarza i recenzenta.
4. Jeżeli wskazana we wniosku Rada Wydziału nie wyrazi zgody na przeprowadzenia postepowania habilitacyjnego Dziekan tego wydziału niezwłocznie powiadamia o tym fakcie Centralna Komisję. W następstwie tego, Centralna Komisja w terminie 14 dni wyznacza inną jednostkę organizacyjną do przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego (Rozporządzenie §14.1.2).
5. Centralna Komisja powołuje siedmioosobową komisję habilitacyjną w celu przeprowadzenia postępowania habilitacyjnego (Ustawa, art. 18a ust. 5 pkt. 1). Komisja składa się z czterech członków wyznaczonych przez Centralną komisję w tym: przewodniczącego i dwóch recenzentów spoza jednostki przeprowadzającej postepowanie habilitacyjne (Ustawa, art. 18a ust. 5 pkt. 1).oraz trzech w/w członków wyznaczonych przez jednostkę przeprowadzającą postepowanie (Ustawa, art. 18a ust. 5 pkt. 1).
6. W terminie do sześciu tygodni recenzenci mają obowiązek ocenić osiągnięcia naukowe habilitanta i sporządzić recenzje (Ustawa, art. 18a ust. 7).
7. Po dokonaniu oceny, na podstawie recenzji i autoreferatu komisja habilitacyjna podejmuje uchwałę zawierająca opinię w sprawie nadania lub odmowie nadania doktora habilitowanego (Ustawa, art. 18a ust. 8). W szczególnych przypadkach, uzasadnionych wątpliwościami komisji habilitacyjnej dotyczącymi dokumentacji osiągnięć naukowych, komisja może przeprowadzić z wnioskodawcą rozmowę o jego osiągnięciach i planach naukowych (Ustawa, art. 18a ust. 10).
8. Obrady komisji habilitacyjnej mogą odbywać się w formie wideokonferencji, pod warunkiem, że habilitant nie złoży wniosku o tajnym trybie głosowania (Rozporządzenie §15.2).
9. Komisja habilitacyjna przedkłada radzie Wydziału uchwalę zawierającą opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego wraz z uzasadnieniem i pełną dokumentacją postepowania habilitacyjnego, w tym recenzjami osiągnięć naukowych. Na podstawie tej opinii Rada Wydziału, w terminie miesiąca , podejmuje uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego (Ustawa, art. 18a ust. 11).
10. Rada Wydziału zamieszcza na stronie internetowej Wydziału wniosek osoby ubiegającej się o nadanie stopnia doktora habilitowanego wraz z autoreferatem, informację o składzie komisji habilitacyjnej, harmonogram przebiegu postepowania oraz uchwałę o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego wraz z uzasadnieniem (Ustawa, art. 18a ust. 12).
11. W terminie 30 dni od podjęcia uchwały w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego, ogłasza się ja na stronie internetowej Centralnej Komisji w Biuletynie Informacji Publicznej. Do informacji dołącza się skład komisji habilitacyjnej i recenzje (Rozporządzenie §18).
Uchwały podejmowane przez Radę Wydziału Nauk Pedagogicznych DSW jako jednostki przeprowadzającej postepowanie habilitacyjne.
1. Wyrażenie zgody na przeprowadzenie postepowania habilitacyjnego oraz wyznaczenie trzech członków komisji
a) Wyrażenie zgody na przeprowadzenie postepowania
Rada Wydziału w glosowaniu tajnym podejmuje uchwalę w sprawie wyrażenia zgody na przeprowadzenie postępowania, w oparciu o opinię Dziekana lub opinię Zespołu wyznaczonego przez Dziekana WNP.
b) Wyznaczenie trzech członków Komisji habilitacyjnej
Rada Wydziału zatwierdza trzech członków Komisji habilitacyjnej na tym samym posiedzeniu, na którym wyraża zgodę na przeprowadzenie postepowania. Glosowanie przeprowadzanie jest w trybie tajnym.
Propozycję trzech członków Komisji habilitacyjnej przygotowuje Dziekan, a następnie rekomenduje Radzie Wydziału Nauk Pedagogicznych.
Po wyrażeniu zgody przez Radę Wydziału Nauk Pedagogicznych DSW na przeprowadzenie postępowania habilitacyjnego w przypadku habilitanta, który nie jest pracownikiem WNP, następuje podpisanie umowy pomiędzy DSW reprezentowaną przez Dziekana WNP, a stroną finansującą postepowanie habilitacyjne.
2. Podjęcie przez Radę Wydziału Nauk Pedagogicznych DSW uchwały o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Na podstawie uchwały Komisji habilitacyjnej Rada Wydziału w terminie miesiąca podejmuję uchwale o nadaniu lub odmowie nadania stopnia doktora habilitowanego.
Dodatkowe informacje dotyczące postepowania habilitacyjnego
1. Wszystkie składane przez habilitanta dokumenty wymagają jego podpisu.
2. Forma elektroniczna wniosku wraz z załącznikami musi być tożsama (identyczna)z forma papierową , uwzględniając również wymagane podpisy na tych dokumentach.
3. Na wniosek habilitanta komisja habilitacyjna podejmuje uchwale zawierająca opinię w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia doktora habilitowanego w trybie tajnym.
4. Odmowne uchwały Rady Wydziału Nauk Pedagogicznych DSW muszą zawierać uzasadnienie.
5. W ciągu miesiąca od dnia nadania stopnia naukowego habilitant ma obowiązek dostarczyć do sekretariatu Dziekana wydrukowaną w dwóch egzemplarzach SYNABĘ (na obu egzemplarzach oryginalny podpis); wersje elektroniczna SYNABY należy przesłać na ades synaba2@opi.org.pl.
Program do wypełnienia SYNABY znajduje się na opi.org.pl